testa influencer marketing

3 anledningar till att du MÅSTE våga testa influencer marketing

Är du lite tveksam till att arbeta med influencer marketing? Du är inte ensam! I det här blogginlägget benar vi ut orsaken till varför det är så – och ger dig 3 riktigt oslagbara anledningar till att du faktiskt måste våga börja jobba med influencer marketing. Det kan vara din nästa guldgruva!

Det är mänskligt att vara obekväm med saker som ligger utanför ens komfortzon. Det är lätt att dra sig för att hoppa fallskärm om man aldrig gjort det förut, eller ens att börja använda jeans om man känner sig ovan i det. När det kommer till influencer marketing handlar tveksamheten i många fall om att man inte har tillräckligt med kunskap – och framför allt inte vet vad det kommer att få för effekt eller hur man ska mäta det. För många är det också läskigt att släppa kontrollen över sitt innehåll. Man lämnar över sitt varumärke i en främmande persons händer – och betalar för att denne ska säga bra saker om det! – utan att veta vad personen kommer att publicera på Instagram, i sin blogg eller sin YouTube-kanal nästa dag.

Känner du igen dig? Det är helt naturligt att vara lite nervös på grund av ovanstående orsaker – men anledningarna till att testa vinner över rädslan med hästlängder! Här är de tre främsta:

Influencers genererar engagemang och konvertering

Det engagemang och den konvertering som en influencer skapar finns det INGEN annan marknadsföringskanal som kan göra! En personlig rekommendation från en influencer väger enormt mycket tyngre än en annons. Ditt budskap blir bättre, trovärdigare och mer detaljerat. Det finns tydlig statistik som visar att influencers även driver mer konvertering och skapar betydligt mer försäljning än andra kanaler och insatser. Om du gör influencer marketing på rätt sätt så kommer det att få mer och bättre effekt än övrig marknadsföring, helt enkelt!

 

Det skapar bättre brand love

Människor tyr sig till andra människor, framför allt om man har förtroende för dem. De kunder som genereras via influencers har överlag längre life time value hos ditt varumärke. Dessa har även generellt sett en starkare förknippning till varumärket – och kommer stanna under en längre tid! En ny kund som hittat till er genom en influencer är ofta värd mer än en ny kund som genererats ur andra traditionella medier.

 

Lästips! 8 anledningar till att satsa på influencer marketing – idag!

 

Influencer marketing är det bästa sättet att nå en helt ny målgrupp

Personer som följer influencers är primärt digitala i sitt beteende, och med andra ord ofta svårare att nå via mer traditionella kanaler och medier. De tittar inte på tv, de lyssnar inte på radio, de läser inte tidningar och de använder adblockers. Istället är de ofta extrema influencerkonsumerare (utan att kanske veta om det själva) – i och med att de läser bloggar, kollar på Youtube och hänger på Instagram. Att jobba med influencer marketing innebär att du kan nå en modern målgrupp – men observera att det inte nödvändigtvis bara behöver vara unga! En 55-åring kan lika väl som en femtonåring läsa bloggar och instagramma – men behöver inte titta aktivt på tv.

 

Hoppas att dessa tre argument gav dig en lite större inblick i det faktiska värdet av influencer marketing! Är du fortfarande tveksam till att våga testa, eller vet bara du inte riktigt hur du ska gå tillväga? Ladda ner Den lilla handboken till influencer marketing, och lär dig mer om denna guldgruva till marknadsföringskanal!

Allt du behöver veta när du ska jobba med influencer marketing för första  (eller femte) gången  Den lilla handboken till influencer marketing Ladda ner Guide