fördelar med influencer marketing

8 anledningar till att satsa på influencer marketing

Har du överkommit den första tveksamheten kring influencer marketing, men funderar fortfarande på vad du egentligen kan vinna på att investera i det? I det här blogginlägget ger vi dig hela åtta fördelar med influencer marketing – och argument till varför du bör sätta igång redan idag!

 

1. Det ger direkta resultat

Om målet med din marknadsföring är att få folk att ladda ner din app eller köpa något i din e-handel kan du se omedelbara resultat av din influencer marketing. Framför allt har snabbrörliga konsumentprodukter, som schampo eller pizza, den största chansen att generera direkt konvertering, eftersom steget från marknadsföring till köp är mycket kort.

 

2. Det skapar brand awareness

Nummer två av alla fördelar med influencer marketing är att du kan höja din varumärkeskännedom snabbt, genom att du har möjligheten att träffa just den målgrupp du vill nå. Att du får ökad brand awareness lutar sig också mot att influencers är experter på att alltid ge personliga rekommendationer om en produkt eller en tjänst, med ett tilltal som trycker på exakt rätt knappar hos deras följare.

 

3. Du får varumärkesambassadörer

Hand i hand med ökad brand awareness kommer du på sikt också att få fler varumärkesambassadörer, vilket är en huvudsaklig aspekt av långsiktiga fördelar med influencer marketing. Om ens favoritbloggare pratar gott om en produkt så kommer man själv känna sig inspirerad till att berätta om den för sina vänner och bekanta, helt enkelt!

 

4. Din kund blir värd mer

De kunder som genereras via influencer marketing har statistiskt sett visat sig ha ett mycket högre CLV (Customer Lifetime Value) än kunder som kommit in genom annan annonsering. Influencer-kunder köper din produkt under en längre tid, vilket gör att de långsiktigt också blir mer värda för ditt varumärke.

 

5. Du kan nå ut på nya marknader snabbare

Influencer marketing är också ett beprövat sätt att snabbt och effektivt bygga upp sitt varumärke på en ny eller annorlunda marknad, exempelvis utomlands. Det hos influencers frekvent figurerande klockmärket Daniel Wellington har på kort tid lyckats bli globala tack vare sin influencer marketing. Utan sociala medier och influencers andra digitala kanaler hade det aldrig gått att nå ut till så många länder på så kort tid.

 

6. Din marknadsföring blir relevant för kunden

När man tittar på tv eller läser nyheter på nätet så är reklampauserna och annonserna allra främst ett störande och avbrytande inslag. Men när man läser bloggar, tittar på YouTube eller scrollar Instagram så väljer man aktivt att ta del av någons flöde, och dennes vardag. I och med detta blir din marknadsföring betydligt mer relevant för konsumenten, då man genuint är intresserad av innehållet.

 

7. Du får bättre resultat med långsiktigt arbete

Om du väljer att satsa långsiktigt på influencer marketing kommer du i längden att se en ökad försäljning, och även ha chansen att ta fler marknadsandelar. En långsiktigt ökad effekt syns både om ditt mål fokuserar främst på konvertering, eller om du vill öka varumärkeskännedomen. Ofta går de båda hand i hand över tid!

 

8. Du ser en ökad effekt på dina andra medieinvesteringar

Att få större effekt på andra medieinvesteringar som du gör parallellt med en influencer-kampanj är heller inte ovanligt, då influencer marketing ofta höjer uppmärksamheten för ditt varumärke. Din annonsering i sociala medier kan generera bättre resultat, kostnaden för Adwords kan gå ner, och trafiken till din hemsida kan öka från andra kanaler. Win-win alltså – ytterligare en av alla fördelar med influencer marketing!

 

Få koll på vilka KPI:er och andra viktiga faktorer som kommer att visa resultat  av din satsning – svart på vitt  Så mäter du ROI på influencer marketing Ladda ner Guide