CASE I SAMARBETE MED

CLAS OHLSON

Under September & Oktober 2017 genomförde Clas Ohlson två kampanjer på belysning som vi fick förtroende att ta ut via relevanta influencers. Denna investering visade sig bli extremt framgångsrik.

 

SYFTE & MÅL

 

  • Snabbt få ut info om rabatter på belysning både online och i fysisk butik vid två specifika tidpunkter för att driva försäljning
  • Nå ut till & attrahera nya yngre kunder som vanligtvis inte tänker på Clas Ohlson när de ska köpa lampor

 

GENOMFÖRANDE

 

  • För att öka kännedom kring erbjudandet aktiverades fyra influencers. Vi valde att sprida budskapet via två plattformar;
    • Instagram & Insta Story för inspirationens skull 
    • Bloggar för konverteringens skull 
  • Baserat på data identifierade vi influencers vars målgrupp är intresserade av inredning i budget-prisklassen
  • Med det kreativa upplägget ville vi skapa hög igenkänning och must have-känsla genom fint & personligt content från influencerns egna hem

 

HUVUDFOKUS

 

  • Livsstils-profiler som brukar skriva om inredning och gillar att tipsa
  • Influencers som är kända för att skapa kreativt och lekfullt content
  • Influencers som driver konvertering inom segmentet inredning
  • Medvetna kvinnor i större städer som gillar hållbarhet

 

Resultat

RÄCKVIDD

Ca 520.000

 

KLICK

Över 6800 klick till landningssidan

 

RESULTAT

  • Kampanjen genererade högre engagemang och fler antal klick än influencernas normala snittnivåer => Målgruppen gillade det man såg och interagerade i högre grad
  • Flera av de exponerade produkterna sålde slut på butikslager under kampanjperioden => Konkret ROI

 

SUCCÈFAKTORER

  • Relevant matchning av influencers vars målgrupp är intresserade av inredning i budget-prisklass
  • Inspirerande content som skapade hög igenkänning
  • Direktlänkar till respektive produkt vilket gjorde tröskeln lägre till köp

”TILLSAMMANS MED CURE TOG VI FRAM RIKTIGT BRA PROFILER SOM ALLA KOMPLETTERADE VARANDRA BRA I KAMPANJEN VILKET RESULTERADE I EN VÄL GENOMFÖRD KAMPANJ MED BRA SPRIDNING OCH ETT FANTASTISKT RESULTAT.”

 

– Frida Reinholdsson, Digital Planner, Tre Kronor