Instagram lanserar sponsrade Insta Stories och YouTube lanserar Super Chat. Snapchats sponsrade geofilter kommer till Norden och Twitter stänger ner deras företagsapp. Här är nyheterna du inte får missa i de mest populära plattformarna på sociala medier.

Instagram

I 2016 lanserades Insta Stories som redan har 150 miljoner användare dagligen. Företagskonton kan se genom Insta Stories se statistik och mäta utfallet från stories. Man kan bland annat se räckvidd, hur många visningar den fick och hur många som svarade på en story. Det senaste som lanserades är sponsrade stories som gör det möjligt att annonsera i storie-flödet. Innehållet kan riktas till en speciell målgrupp, geografiskt och efter kön.. Detta är ett bra sätt att nå ut till den yngre målgruppen då de är mest aktiva på stories. Vi ser att många av de äldre som tidigare använt Snapchat har gått över till Insta Stories istället. 70% av alla som använder Instagram följer företagskonton idag. En tredjedel av de mest sedda storie-flödena är från företag.1

I förra veckan lanserades ytterligare en funktion i samband med att man posterar ett vanligt inlägg på Instagram. Istället för att lägga ut endast en bild kan du nu lägga ut en bildserie upp till tio bilder i ett flöde efter varandra. Detta gäller även videos. Detta innebär även att vi nu kan lägga ut mer än 60 sekunders inlägg som tidigare varit begränsningen eller att vi kan lägga upp flera bilder från samma händelse i t ex olika vinklar.

Youtube

Livesändning växer sig större för var dag och nu har Youtube lanserat Super Chat. Syftet med Super Chat är att följaren kan betala för att synas i chatten och få uppmärksamhet från den influencer man följer. Skillnaden är att din chat blir en annan färg vilket sticker ut och att din chat fästs längst upp i upp till fem timmar beroende på hur mycket du betalar.

Fördelen med den nya chatten från influencer-synvinkel är att de både tjänar pengar på att livesända samtidigt som de kan bygga bättre och starkare relation genom interaktion med sina fans.2

Snapchat

Sponsrade geofilter har tidigare funnits i USA och nu har det även kommit till Norden. Geofilter är filter som bara kan användas och är synligt när man är på en speciell plats t ex under Alla hjärtans dag eller Super Bowl. Företag kan betala för att göra ett sponsrat filter för till exempel Sverige, då kan alla i Sverige se och använda det. Det kan vara i samband med någon högtid, en lansering eller om man vill lyfta något speciellt. Glossy Box var först ut med ett sponsrat filter i Sverige för någon vecka sedan.

Twitter

Twitter stänger ner deras företagsapp. I företagsappen kunde företag bland annat se statistik och analysera sina tweets och schemalägga inlägg. Det finns ingen ny app som har samma funktioner ännu. Twitter lanserar även live-video i 360 grader. När någon sänder live i 360 grader kan tittaren dra på skärmen eller röra på telefonen för att se videon i 360 grader. Man kan till exempel se vad som utspelar sig bakom, bredvid eller ovanför videon.

1. http://blog.business.instagram.com/post/155717870326/business-insights-and-ads-in-stories
2. https://youtube.googleblog.com/2017/01/can-we-chat-hello-super-chat.html

New call-to-action