Att hitta rätt bland alla olika typer av influencers är inte alltid det lättaste. Inom Influencer Marketing finns det många olika typer av profiler med  olika fördelar, kanaler och nischer. Det är just det som gör det unikt och spännande, men också svårt, när det kommer till att hitta rätt person som ska tala för dig och ditt företag.

Trovärdighet är A och O inom Influencer Marketing och därför är det extremt viktigt att profilen passar för varumärket eller produkten och kan relatera till den. Har man ett tydligt mål med vad man vill uppnå med sin kampanj blir det lättare att avgöra vilka typer av influencers som skulle kunna passa för just din specifika aktivering.

För att underlätta lite i valet av profiler kan vi i stora drag kategorisera fyra olika typer av influencers. Det hjälper oss när vi ska ta fram det optimala samarbetet mellan företag och influencer. Här kommer en kort beskrivning av de olika kategorierna.

1. Kända personer

Profiler med stor räckvidd där profilen kanske är känd för att till exempel vara proffs inom någon sport eller är musikartist. Profilen är en stor influencer i huvudsak för att de är kända för någonting annat i grunden.

2. Influencers som blivit kända via sina kanaler i sociala medier

Dessa profiler har byggt upp sin följarskara utifrån sitt content i sina sociala kanaler och följs främst av den anledningen.

3. Nischade profiler

Profiler som har valt en specifik inriktning har oftast större påverkan på sina läsare då de är experter på området. I takt med att dessa profiler växer intresserar sig följarna även mer och mer för andra delar i profilens liv. En fördel är att ha med en nischad profil inom extremsport om man t ex ska släppa en ny snowboard eller liknande.

4. Micro-influencers

Sociala medie-användare som är aktiva och byggt upp  t ex ett Instagramkonto där de har mellan ca 1.000 och 10.000 följare. Följarskaran behöver inte vara stor men engagemanget är procentuellt väldigt högt på likes och kommentarer.

Vad ska man då välja?

Vad är då egentligen skillnaden och hur vet man vad man ska välja? Det finns inget rätt eller fel utan det beror på vad syftet med er influencer marketing-satsning är. Vill ditt företag enbart skapa kännedom kring sitt varumärke är en influencer med stor räckvidd perfekt att använda som marknadsföringskanal om de är rätt för varumärket. De som har många följare når ut till många, även fast de nödvändigtvis inte alltid har det bästa engagemanget. Om målet med kampanjen däremot är att öka försäljning och driva konvertering är inte räckvidden det viktigaste utan att hitta profiler med bra utfall.

Hoppas att detta hjälper dig att hitta lite bättre i influencer-djungeln!

New call-to-action