4 långlivade myter om influencer marketing

4 långlivade myter om influencer marketing

Influencer marketing, är inte det svårt att mäta? Och visst är kanalen främst för konsumentföretag som säljer en tydlig produkt? Även om branschen för influencer marketing håller på att mogna finns det en rad långlivade myter som verkar dröja sig kvar. I den här bloggen slår vi hål på fyra av dessa och kontrar med sanningen!

 

Myt #1: Effekten av influencer marketing är svår att mäta

 

Sanningen: Influencer marketing går absolut att mäta – bättre än många andra kanaler, till och med.

För att kunna mäta effekten av din influencer marketing är det av största vikt att du definierar mål och relevanta KPIer direkt från början. Du behöver också se till att all tracking är korrekt uppsatt; oavsett om du vill mäta räckvidd, engagemang, hemsidetrafik, konvertering eller något annat, måste mätningen vara på plats redan från dag ett. Slutligen, för att få en komplett bild över effekten av er satsning gäller det även att se till hur er influencer marketing har påverkat andra kanaler. Det är exempelvis inte ovanligt att den organiska trafiken ökar och att kostnaden för betald sökannonsering går ner i samband med en influencer-aktivering. 

 

Myt #2: Influencer marketing är bara för B2C-företag med en tydlig produkt

 

Sanningen: Självklart kan även B2B-företag jobba framgångsrikt med influencers!

Även om B2C-varumärken har varit early adopters när det kommer till att använda influencers i sin marknadsföring kan det vara ett kraftfullt verktyg även för B2B-företag när det gäller att nå fram till sin målgrupp. Här är det såklart viktigt att ta hänsyn till att köpresan skiljer sig åt – exempelvis är den i de flesta fall avsevärt mycket längre, mer komplex och inkluderar fler beslutsfattare. Därför är det viktigt att anpassa strategin så att den passar målgruppen och omständigheterna. Kom ihåg; i slutändan handlar det alltid om marknadsföring mellan människor, oavsett om du jobbar inom B2C eller B2B.

 

Myt #3: Influencer marketing går inte att jämföras med en räckviddskanal såsom TV

 

Sanningen: Om målet är hög räckvidd i målgruppen bör du definitivt överväga influencer marketing – en räckviddskanal av samma kaliber som TV!

Ytterligare en långlivad myt är att influencer marketing inte går att jämföra med andra räckviddsmedier, såsom TV eller radio. Ta en titt på publiksifforna för det senaste programmet av en TV-show som sänds på bästa sändningstid, låt oss säga Idol, och jämför det med hur många som såg den senaste vloggen på Youtube hos en influencer med stort inflytande hos sina följare – imponerande, eller hur? Fördelen med influencer marketing är dessutom att du enklare kan rikta din marknadsföring direkt in i målgruppen, något som är svårare med mer traditionella masskommunikationskanaler. 

 

Myt #4: Det är omöjligt att undvika fejkföljare på Instagram

 

Sanningen: Med rätt verktyg går det att upptäcka fejkföljare och på så sätt undvika dem.

Eftersom äkthet är en viktig faktor till framgångsrik influencer marketing är det avgörande att kunna upptäcka fejkföljare och konton med fejkat engagemang. Om du tar hjälp av en influencer marketing-byrå med erfarenhet inom området kan de enkelt hjälpa dig. Med sina verktyg kan de avgöra om en följarbas verkligen är äkta baserat på olika målgruppsdata, såsom kvalitén på följarna och vart i världen de finns någonstans. Med andra ord, så länge du har tillgång till rätt verktyg och vet vad du ska titta efter går det absolut att undvika fejkföljare – vilket betyder att vi kan slå hål även på denna myt.