Så kan du öka antalet följare på Instagram

Så kan du öka antalet följare på Instagram

Även om antalet följare på Instagram inte är allt fungerar det som ett socialt bevis gentemot potentiella köpare; vi människor är generellt sett mer benägna att lita på ett företag med många följare än ett med väldigt få. Ett företag med många följare signalerar att de delar innehåll som är värdefullt, och kanske viktigast av allt; många följare innebär en större chans att nå fram till din målgrupp – förutsatt att din följarskara består av “rätt” människor, såklart. 

I den här bloggposten delar vi med oss av fyra konkreta tips för hur du ökar antalet följare på Instagram – och de fungerar oavsett om du är en marknadsförare som vill växa ert företagskonto, eller en influencer som vill få fler följare till ditt personliga konto.

1. Hitta din niche – och håll dig till den

Med miljontals instagramkonton där ute gäller det att tidigt få besökaren att förstå vad för slags konto ni har, vem innehållet vänder sig till och varför han eller hon ska följa just er. Är det för att få ny kunskap kopplat till digital marknadsföring? Är det för att visa hur roligt ni har på kontoret och vilken grym arbetsgivare ni är? Eller är det kanske för att inspirera kring mode och inredning? Vad ni har för niche ska självklart reflektera er verksamhet, eller om du är en influencer; vem du är, vad du har för intressen och vad du står för.

2. Posta kontinuerligt och vid rätt tidpunkt på dygnet

Precis som med mycket annan marknadsföring är kontinuitet A och O. Genom att posta frekvent och kontinuerligt med kvalitativt innehåll ökar du chansen att fler ser och engagerar sig i dina inlägg. Högt engagemang talar om för Instagrams algoritm att ditt konto håller hög kvalitet, vilket i sin tur premieras. Här är det viktigt att komma fram till en nivå som du klarar av att hålla över tid, med tanke på den tid och de resurser du har till förfogande. För att nå ut till potentiella följare gäller det också att du väljer rätt tid att posta på – det vill säga, när din målgrupp är som mest aktiv. Detta kan du enkelt ta reda på själv med hjälp av Instagram Insights (om du har ett företagskonto). Du kan även ta hjälp av den tabell som Later har tagit fram över de bästa tiderna att posta på, baserat på en analys av 12 miljoner inlägg.

 

3. Använd location- och hashtags

Ett enkelt knep för att öka chansen att bli upptäckt av din målgrupp är att använda dig av Instagrams funktion för att tagga platser kopplat till dina inlägg. Dels skapar du en känsla av att någonting händer här och nu och dels har du chansen att dyka upp i Instagrams upptäckarvy samt i sökresultat. Detsamma gäller för hashtags; genom att använda dig av rätt taggar ökar du också dina chanser att hittas och få fler engagerade följare. 

 

4. Skapa ett flöde som både är relevant och snyggt!

Slutligen, även om utseendet inte är allt så är ett snyggt Instagramflöde viktigt när det kommer till att växa sin följarbas. Till skillnad från andra sociala plattformar, såsom Facebook eller Twitter, är Instagram uppbyggt på bilder och estetik och de flesta av oss hänger där till stor del för att inspireras och motiveras. Som marknadsförare är det viktigt att du ser över era grafiska riktlinjer, så att kontot hänger ihop med er övriga visuella identitet. Lek med färger och formspråk och våga vara kreativ! Som influencer bör du tänka till från början över hur du vill framstå och vad man ska få för känsla när man kommer in till dig. Och självklart bör flödet inte bara vara snyggt, utan även relevant med tanke på din målgrupp – först då kommer du kunna växa ditt Instagramkonto på riktigt.

Stort lycka till!

Behåll fokus på målet, se exakt vad som ger effekt och skapa bestående resultat  över tid.  Så tar du fram en effektiv influencer marketing-strategi 2019 Ladda ner guiden