Case i samarbete med Zenith

Puma/Intersport

Puma, en av världens största tillverkare av sportkläder, och Intersport gjorde under Mars en kampanj med hjälp av Cure Media och Mediebyrå Zenith.

MÅL
Att aktivera tjejer mellan 16-24 år i Sverige och Finland genom att driva trafik till en tävling. Vinnaren i respektive land fick 6 månaders personlig träning och träningskläder från Puma värde 25.000 kr.

 

GENOMFÖRANDE
För att genomföra tävlingen med högt engagemang valde vi i samråd med Zenith att rikta oss till yngre delen av målgruppen som är mer tävlingsbenägna.

 

HUVUDFOKUS

  • Influencers med procentuellt högt engagemang. Vi fokuserade på högt engagemang före antalet följare.
  • Influencerna gjorde en sponsrad tävling som smälte in i deras content.
  • Influencer och plattformar med rätt följare för att hitta de som är mest tävlingsbenägna. Influencer som har Youtube som primär kanal, youtubers, har mer aktiva och engagerade följare även på Instagram. Därför aktiverades youtubers med stor följarskara på flera plattformar.

Medverkande influencer

Nellie Berntsson
Nellie Berntsson
Felicia Aveklew
Felicia Aveklew
Aino Rossi
Aino Rossi
Marianna Mäkelä
Marianna Mäkelä

Resultat

Kombinationen med bra tävling, rätt influencers och relevanta kanaler gjorde kampanjen till en succé! Samarbetet levererade ett extremt högt CTR med ett snitt på 8,2% vilket är betydligt högre än traditionell display-annonsering.

 

SVERIGE
Kampanjen i Sverige ledde 6862 klick till tävlingssidan.

Engagement rate: 2,1%

Konverteringsmål slogs med 225%

 

FINLAND
Kampanjen i Finland ledde 6619 klick till tävlingssidan.

Engagement rate: 7,1%

Konverteringsmål slogs med 231%

 

SNAPCHAT
Visningar: 42 200
Printscreens på länk till tävlingssida: 1343

”Ett bra samarbete tillsammans med vår mediabyrå. I särklass det mest trovärdiga sättet att prata med vår målgrupp, är att göra det via rätt influencers”

– Head of Marketing, Puma

 

”Aldrig sett sån succé med Influencers i Finland!”

– Kevin Beaulier, Zenith