Så här fungerar influencer marketing – steg för steg

När du ska jobba med influencer marketing för första gången så finns det flera saker att tänka på för att vara säker på att allting blir rätt – in i minsta detalj! I det här blogginlägget går vi igenom fyra grundläggande steg som präglar ett arbete med influencer marketing från start till mål.

 

Steg 1: Identifiera mål och målgrupp

Det första du måste börja med, innan du ens börjar fundera på influencers, är vilken målgrupp du vill nå. Vilka är de – och varför ska du rikta dig till dem? För att kunna mäta och följa upp din kampanj på bästa sätt är det också viktigt att sätta mål och KPI:er. Vad vill du att följarna ska göra när de har sett ditt inlägg – och hur ska du kunna se att de faktiskt gör det?

 

Steg 2: Hitta rätt influencers

När du definierat mål och målgrupp är det dags att hitta rätt i influencer-djungeln. Vem eller vilka kan bära ditt budskap och nå din målgrupp bäst? Är det en eller ett par riktigt stora toppnamn, eller är det flera mindre eller mellanstora influencers (kan även benämnas microinfluencers)? Hur många följare någon har spelar sällan större roll för hur bra din kampanj kommer att gå, utan viktigast är att se till engagemanget hos dem! Större räckvidd kan du istället uppnå genom att involvera flera influencers i kampanjen, som tillsammans når ut till ett större antal personer. Fundera också kring hur influencern motsvarar ditt mål – är det en person som främst inspirerar sina följare, eller är hen duktig på att få folk att konvertera? Olika personer är bra på olika saker – och detta präglar din kampanj.

 

Allt du behöver veta när du ska jobba med influencer marketing för första  (eller femte) gången  Den lilla handboken till influencer marketing Ladda ner Guide

Steg 3: Kontakta och briefa influencern

När du funnit den eller de influencers som passar din målgrupp är det dags att formulera en brief som beskriver uppdraget. Därefter väntar arbetet med att etablera kontakt och påbörja ett samarbete med en influencer. Gör du detta på egen hand är det viktigt att respektera deras tid och ha god framförhållning, samt lämna utrymme för oförutsedda saker som kan hända i deras vardag – både före, under och efter kampanjen. För att ditt företag ska vara trovärdigt och relevant för influencerns följare måste du låta hen få rätt förutsättningar kring uppdraget.

 

Steg 4: Publicering och utvärdering

Majoriteten av engagemang och klick på ett enskilt inlägg sker ofta de första dagarna efter att det publicerats, men det tar ofta tid att se effekten av en influencer marketing-kampanj i sin helhet. Två veckor efter att ett inlägg publicerats är det lämpligt att börja utvärdera resultaten på det. Hur många interaktioner och klick fick det? Med tracking på länkar och rätt mät- och analysverktyg är det enkelt att få fram statistik från kampanjen.

 

Tänk på!

Influencer marketing är ofta ett tidskrävande arbete som förutsätter rätt kunskap och erfarenhet för att lyckas. Om du ska göra allting själv – från start till mål – kan det krävas flera veckors dedikerat arbete för att få till alla detaljer. Men det finns bra hjälp att få! En influencerbyrå har både erfarenheten och kompetensen, samt de kontakter och de mätverktyg som krävs för att din kampanj ska bli lyckad – och inte skjuta helt snett.