Antilangningskampanj i samarbete med Scream

Systembolaget

Systembolaget genomför ”Antilangningskampanjer” vid olika tillfällen på året. T.ex vid valborg och inför skolavslutningar. Kampanjen syns på TV och i digitala kanaler.

MÅL
Att senarelägga alkoholdebuten hos våra ungdomar är en av de viktigaste frågorna Systembolaget arbetar med, bland annat genom försäljningsreglerna och informationskampanjer. Systembolaget säljer inte till någon som är under 20 år. Syftet med kampanjen är att nå målgruppen storasyskon och informera dem om langning och dess konsekvenser.

 

GENOMFÖRANDE
Låta influencers berätta om riskerna med att dricka alkohol som ung och hur viktigt det är för syskon att inte köpa ut till minderåriga. Referera till egna historier med sina syskon. Diskutera konsekvenser av lagning till syskon och vart de står i frågan.

 

HUVUDFOKUS

  • Influencers med högt engagemang och trovärdighet.
  • Influencers som har syskon och kan relatera till kampanjen.
  • För att kommunicera budskapet tydligt har influencerna fått göra filmklipp där de berättar om kampanjen. Primärt har Instagram använts som plattform men även bloggar.

Medverkande influencer

Michaela Forni
Lucas Simonsson
Daniel Norberg
Bente Schramm
Emil Norberg
Johanna Ljungqvist

 

Resultat

Vi lyckades engagera följarna där hundratals kommenterade om kampanjen och hundratusentals tog del av budskapet. Över 3000 personer klickade sig dessutom vidare till Systembolagets kampanjsida för att läsa mer.

 

 

PLATTFORMAR Instagram/Blogg (rörligt)
POTENTIELL RÄCKVIDD 960 100
ENGAGEMANG 3,2%

389 comments
325 400 views
25 658 likes
3 432 klick