Vanliga misstag du gör när du ska samarbeta med influencers

Att investera i influencer marketing är annorlunda jämfört med traditionell annonsering, och kräver uppmärksamhet i alla led. Här är fyra av de vanligaste misstagen som ofta sker när du ska samarbeta med influencers, och vad du ska tänka på för att undvika dem!

 

1. Du går helt på personliga åsikter

När du ska jobba med influencer marketing är ett vanlig misstag att välja influencer helt baserat på dina personliga åsikter och känslor. Många väljer ut profiler utifrån vilka de själva följer, eller har hört talas om från andra – och som man instinktivt tycker verkar vara lämplig för ens varumärke. Det kan handla om att ni delar samma intressen, eller att du bara gillar influencerns bilder. Men i själva verket kanske profilen når ut till helt fel personer, följare som inte alls lirar med den målgrupp ni vill nå ut till. Lita inte blint på magkänslan, utan gör din research ordentligt – och utgå från din målgrupp i allra första hand!

 

2. Du förväntar dig stordåd

När er kampanj dragit igång, och medverkande influencers publicerat ett par inlägg så är det lätt att tro att det kommer att bli en jättesuccé på en gång. Du kan verkligen föreställa dig hur interaktionerna ramlar in och att försäljningen går spikrakt uppåt från dag 1. Men det är sällan som sådana explosiva resultat sker vid första försöket – oavsett vilket medie du annonserar i. Långsiktighet och kontinuitet är en av alla nycklarna till lyckade resultat med influencer marketing – så undvik att hoppas på succé direkt när du precis börjat samarbeta med influencers. Ha istället en plan för hur ni ska uppnå stordåd på 6-12 månaders sikt.

 

3. Du kan inte utvärdera kampanjen

Om du inte har koll på vilka siffror du ska titta på efter en avslutad kampanj är det ofta mycket svårt att se effekten av influencer marketing – och inte minst att utvärdera resultatet. Var det ett visst antal nya medlemmar som var målet, handlade det om att stärka varumärket, eller öka försäljning i fysisk butik? Vet du inte vad som behöver utvärderas innebär det sannolikt att du inte haft en tydlig målsättning eller satt upp rätt KPI:er från början. Var noggrann med detta, så undviker du att snubbla på mållinjen!

 

4. Du styr influencern för mycket

På samma sätt som du inte ska välja influencers utifrån vad du själv tycker om ska du heller inte styra dem för mycket i contentutformningen. För då tappar du hela grejen med att samarbeta med influencers! Förutom att köpa annonsutrymme i deras kanaler betalar du ju faktiskt för deras kreativa kunskaper och förmåga att skapa content. Bara influencern vet hur han eller hon engagerar sin publik på bästa sätt och med vilken tonalitet för att det ska ha effekt. Om du styr för mycket kommer inlägget att kännas falskt och tappa i trovärdighet. Låt istället influencern göra sin grej – det kommer att löna sig för ditt varumärke.

Vill du få bättre koll på vilka vanliga fallgropar du ska undvika när du jobbar med influencers? I guiden Nyckeln till lönsam influencer marketing tar vi upp flera av de delar som är viktiga att tänka på för att din satsning ska bli lyckad och generera bra resultat!